یوهان اشتراوس (Johann Strauss II)

یوهان اشتراوس (Johann Strauss II)

یوهان اشتراوس (Johann Strauss II) که با نام های یوهان اشتراوس دوم و یوهان جونیور هم شناخته می‌شود موسیقیدان و آهنگساز مشهور اتریشی است که بیشتر به خاطر ساخت قطعه ی والس اتریشی و اپرت (اپراهای کوچک) شهرت یافت. او در تمام طول فعالیت خود بیش از 500 قطعه ی موسیقی برای اپرا، باله و والس ساخته است و به همین دلیل لقب «پادشاه والس» را از آن خود کرده است. ادامه زندگینامه این هنرمند بزرگ را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

دوران کودکی

یوهان اشتراوس متولد 25 اکتبر 1825 در خانواده ای کاتولیک در اتریش بود. پدرش که خود موسیقیدان بود و از سختی های نوازندگی در جامعه ی آن دوران اطلاع داشت به شدت با نوازنده شدن یوهان مخالف بود و ترجیح می‌داد تا او یک کارمند بانک شود. اما یوهان میل و علاقه ی بی انتهایی به یادگیری موسیقی داشت و تصمیم گرفت تا به صورت مخفیانه و دور از چشم پدر موسیقی یاد بگیرد. او در کودکی آموزش نوازندگی ویولن را نزد ویولنیست ارکستر پدرش  فرانتش آمون فرا گرفت. اما این مسئله به گوش پدر رسید و تصمیم گرفت تا او را با بی رحمانه و به وسیله ی تازیانه تنبیه کند.

اما بعد از اینکه پدرش او و مادرش را ترک کرد یوهان با حمایت کامل مادرش اقدام به یادگیری آهنگسازی کرد و به دلیل استعداد ذاتی خود بعد از مدتی خلاقیت و هوش موسیقیایی او شکوفا شد.

متاسفانه استعداد به تنهایی کافی نبود و در کمال ناباوری به خاطر نفوذ و قدرت پدرش که همچنان با ورود او به حرفه ی موسیقی مخالفت می‌کرد هیچ کدام از موسسات موسیقی حاضر به پذیرش او نبودند. به همین دلیل یوهان اشتراوس بعد از مدت ها جستجو توانست اجازه ی اجرا در یک کافه ی محلی کوچک به اسم «دومایر» را پیدا کند.

شروع حرفه ای آهنگسازی

یوهان اشتراوس در سال های فعالیت در دومایر برخی از اولین آثار خود مثل «والس اپیگرام ها» ، «والس منافع» و «پولکای دورن قلب» را ساخت. مطبوعات محلی و منتقدان موسیقی در ستایش این آثار او اتفاق نظر داشتند. البته حتی با توجه به تشویق و تمجیدهای که از جانب اهل رسانه دریافت کرده بود اما بازهم زندگی سختی را به عنوان آهنگساز سپری می‌کرد. تا اینکه توانست اولین مقام افتخاری خود را تحت عنوان «کاپل مایستر هنگ دوم شهروند وین» به دست آورد.

بعد از آغاز فعالیت حرفه ای یوهان اشتراوس در زمینه ی آهنگسازی درگیری های جدی تری میان پدر و پسر به وجود آمد. آن سال ها اوج انقلاب امپراطوری اتریش بود و یوهان اشتراوس جونیور تصمیم داشت تا فعایت های موسیقی خود را در راستای فعالیت انقلابیون پیش ببرد. از طرفی اشتراوس پدر به سلطنت وفادار بود و این مسئله هم مشکلی بر مشکلات این دو موسیقیدان اضافه کرد.

بعد از فوت یوهان اشتراوس پدر

در سال 1849 و زمانی که یوهان اشتراوس بزرگ در وین از دنیا رفت. یوهان جونیور تصمیم گرفت تا ارکستر شخصی خود را با ارکستر پدر ادغام کند. و پس از آن اقدام به ساخت تعدادی از مشهورترین مارش های خود کرد که آن ها را به امپراتور هابسبورگ فرانتس یوزف اول تقدیم کرد. از میان آنها می‌توان به «مارش نجات و سلامتی امپراتور فرانتس یوزف» اپوس 67 و «مارش امپراتور فرانتس یوزف» اپوس 126 اشاره کرد.

اشتراوس در نهایت شهرتی بیش از پدرش پیدا کرد و به یکی از محبوب ترین آهنگسازان والس در دوران خود تبدیل شد و با ارکستر خود تورهای گسترده‌ای در اتریش، لهستان و آلمان برگزار کرد. او در سال 1863 در سمت رسمی مدیر موسیقی باله در مجلس سلطنتی و پادشاهی مشغول به فعالیت شد.

جالب است بدانید که زندگی این آهنگساز و خانواده اش که شامل پدر و برادرش یوزف اشتراوس هستند موضوع چندین فیلم سینمایی مختلف بوده است که از جمله ی آن ها می‌توان به فیلم های والس بزرگ (1991) ، خانواده اشتراوس (1972) و سلسله اشتراوس (1991) اشاره کرد. علاوه بر این فیلم ها موسیقی ساخته شده توسط آهنگسازان اشترواس نیز در بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی مورد استفاوه قرار گرفته است.

یوهان اشتراوس دوم ، سر انجام در سوم ژوئن 1899 و در سن 73 سالگی بر اثر بیماری درگذشت.