کاربرد پدال های پیانو

کاربرد پدال های پیانو

پدال‌های پیانو اهرم هایی هستند که صدای پیانو را به راه های مختلف تغییر می‌دهند. وقتی روی صندلی پیانو قرار میگیرید، ممکن است از این سه پدال در پایین شگفت زده شوید. پدال های روی پیانو چه می کنند؟

پیانو چند پدال دارد؟

اکثر پیانوها سه پدال دارند. که هر کدام از این پدال ها اسمی مشخص دارند و تاثیری روی صدای تولید شده میگذارند.

یکی از اجزای اصلی پیانو، پدال­های آن است که در بخش پایینی ساز قرار دارد. این پدال­ها اهرم­هایی هستند که برای ایجاد تغییرات خاصی در صدای پیانو طراحی شده ­اند.

 پیانوهای آکوستیک و دیجیتال معمولا دارای 3 پدال هستند و کاربرد این پدال­ها در انواع پیانو گرند، دیواری و دیجیتال متفاوت است که در این مقاله به بررسی نقش و کاربرد آنها می­پردازیم.

پدال دمپر یا (ساستین):

پدال سمت راست، پدال نگه­دارنده یاSustain  گفته می­شود. این پدال اجازه می­دهد تا به سادگی صدای یک نت را طولانی ­تر بشنویم. یعنی هنگامی که کلاویه­ای را می­زنیم و آن را رها می­کنیم همچنان صدای آن نت شنیده می­شود.

 با فشار دادن این پدال به سمت پایین موجب می‌شود تا بالشتک­ های نمدی، عقب بروند و از سیم­های پیانو دور شوند. این عملکرد باعث می­شود تا صدایی پررنگ و ماندگارتر ایجاد شود. همچنین به نوازنده کمک می‌کند که ارزش نت‌ها را بهتر حفظ کند و کنترل بهتری بر دینامیک یا زیر و بمی صدا در هنگام اجرای آثار داشته باشد.

 زمانی که پدال دمپر کاملا رها باشد صداها به صورت مقطعی و کاملا جداگانه شنیده می­شوند و زمانیکه پدال پیانو به حالت کاملا فشرده قرار دارد صداها کاملا کشدار طولانی می­شود. 

گاهی نیز نوازنده لازم دارد که کشش صدا را به مقداری متوسط و بین این دو حالت، به وجود آورد؛ که برای این حالت، پدال دمپر رو تا نیمه نگه می­دارد که اصطلاحا به آن تکنیک نیم­پدال می­گویند. پدال دمپر یکی از پرکاربردترین و محبوب­ترین پدال­های پیانو است.

علامت پدال دمپر یا ساستین بر روی پنج خط حامل به شکل زیر است:

پدال وسط یا (سوستناتو):

پدال سوستناتو، در وسط دو پدال دیگر قرار گرفته است و بر خلاف پدال دمپر که صدای همه نت­های نواخته شده را نگه می­دارد.پدال سوستناتو تنها صدای یک یا چند نت خاص را نگه می­دارد و طولانی می­کند. به عبارتی دیگر، با استفاده از این پدال، نوازنده پیانو می­تواند صدای نت­های مورد نظرش را نگه دارد، در حالی که سایر نت­ها بدون هرگونه تغییری باقی می­مانند.

 در قطعات موسیقی، پدال ساستناتو در بیشتر مواقع با علامت اختصاری Sost نشان می­دهند. برای استفاده از این پدال ابتدا باید نت مدنظرتان را بزنید و آن را نگه دارید و بعد از آن پدال سوستناتو را فشار می­دهید سپس می توانید کلیدها را آزاد کنید، اما آنها همچنان پایدار خواهند بود.

 این قابلیت در پیانوهای گرند مکانیزم بسیار موثر و چشمگیری دارد و به تکنیک نوازنده در اجرای هارمونی­های صحیح کمک می‌کند و در مواردی حکم دست سوم او را دارد.

یکی دیگر از رایج­ترین کاربردهای این پدال کم شدن صدای پیانو به هنگام تمرین می­باشد. در بعضی از پیانوهای دیواری زمانیکه این پدال را به سمت چپ قفل می­کنید، یک لایه پارچه نسبتا ضخیم میان چکش­ها و سیم­های پیانو قرار می­گیرد و باعث کم شدن صدای آن هنگام نواختن می­شود. که اصطلاحا به آن پدال تمرین نیز می­گویند.

علامت پدال میانی بر روی پنج خط حامل به شکل زیر است:

پدال سافت یا نرم:

پدال نرم یا پدال سافت برای کاهش یا نرم کردن صدا به کار می‌رود. نام دیگر این پدال در زبان ایتالیایی اونا کردا می­باشد. در پیانوهای عمودی و برخی از پیانوهای بزرگ فشار دادن این پدال به سمت پایین موجب می‌شود تا چکش­های نمدی پیانو به سیم­ها نزدیک­تر شوند.

 کاهش فاصله چکش و سیم باعث می­شود، صدای حاصله شدت کمتری داشته باشد و در نتیجه صدا نرم تر از حالت عادی اجرا شود. این پدال هم در گرند و هم در پیانو دیواری قرار دارد.

 در اکثر پیانوهای بزرگ، هنگامی که این مکانیزم فعال می­شود، چکش­ها به سمت راست رفته و به جای برخورد با سه سیم تنها بر دو سیم ضربه بزند و صدای کمتری ایجاد می­شود. در حقیقت این پدال برای اجرای آثاری که کنترل دینامیک یا زیر و بمی صدا وجود دارد اهمیت به‌سزایی دارد و یک امکان حیاتی محسوب می‌شود .

علامت پدال سافت یا نرم بر روی پنج خط حامل به شکل زیر است: