چوب آلات موسیقی

چوب آلات موسیقی

تاریخچه ساخت ابزار های موسیقی

در مطالعات باستان شناسی و آثار قدیمی، همواره ابزارهای موسیقی را می توان مشاهده کرد که نشان دهنده ی قدمت طولانی آنها می باشد. به صورت کلی از جمله موادی که برای ساخت آلات موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند می توان چوب، فلز و سفال را نام برد.

نحوه ساخت می تواند به صورت های مختلفی باشد. در نوع اول می توان تمام قسمت های ساز را از یک تکه چوب ساخت، در نوع دیگر می توان قسمت های مختلف را ایجاد کرده و سپس بر روی هم قرار داد و به هم چسباند. در نوع دیگر ورقه های نازک بریده می شود و بر روی قالب قرار می گیرند و سپس با کمک بخاری برقی خشک شده و شکل می گیرند. 

ساخت آلات موسیقی با چوب

برای ساخت ابزار آلات موسیقی معمولاً چوب هایی بکار گرفته می شوند که پس از خشک شدن از کیفیت و زیبایی بالایی برخوردار باشند.هر کدام از این چوب ها از لحاظ خواص فیزیکی و ماهیتی، ویژگی های منحصر به فردی را دارند.

چوب آلات موسیقی

 از جمله چوب های مورد استفاده برای ساخت آلات موسیقی می توان موارد زیر را اشاره کرد:

1- چوب درخت توت

2- چوب درخت گردو

3- چوب درخت افرا

4- چوب درخت آبنوس

4- چوب درخت آزاد

ساخت سنتور

در ساخت سنتور معمولا از چوب درخت گردو و چوب کاج استفاده می شود و قسمت کف و اصلی (بدنه) آن از چوب گردو می باشد و در بین دو صفحه ها از چوب درخت کاج استفاده می شود.

ساخت تار

تار از قدیمی ترین و معروف ترین سازهای ایرانی می باشد. جنس کاسه تار از چوب توت و جنس دسته آن از چوب گردو میباشد که در دو طرف آن به جهت استحکام و زیبایی استخوان کار میکنند . جنس خرک و شیطانک هر دو از استخوان بوده و کوک ها نیز عمدتا” خراطی میشوند .

ساخت تنبک چوبی

در ساخت بدنه تنبک می توان از چوب استفاده کرد که ظاهر زیبایی ایجاد شود و کیفیت صدای بالای دارد، از جمله چوب های مورد استفاده در ساخت تنبک می توان درخت گردو، توت اشاره کرد.

ساخت ویولن

چوبهای بکار رفته در ویولن از نوعی کاج سخت ( نه چوب روسی معمول نجاران معروف به چوب کاج ) برای ساخت صفحه رویه ، از چوب افرا برای ساخت دسته و صفحه زیرین و کلاف استفاده شده و چوب مشکی روی دسته نیز ( بنام گریف ) اصولا” از آبنوس میباشد . آبنوس بدلیل سختی و تراکم بالا بعنوان تکیه گاه سیم ها استفاده شده و فشار را به راحتی تحمل میکند .

ساخت گیتار

چوب صنوبر از پر طرفدار ترین چوبها برای استفاده در ساخت گیتار های حرفه ای می باشد و معمولا کم رنگ است.

علت این محبوبیت بخاطر داشتن تن صدای همه گیر و مرغوب آن است. صنوبر هربار که در ساخت ساز ها مورد استفاده قرار گرفته، کیفیت خود را داشته است و در این مورد هیچ شکی در آن نیست.

سرو میتواند دومین نوع پر طرفدار از انواع چوب صنوبر باشد که برای گیتار های حرفه ای استفاده میشود و از مشخصه های مهم چوب سرو می توان به رنگ خاص آن اشاره کرد، رنگی که قهوه ای مایل به قرمز است.

ساخت سه تار

در ساخت ساز سه‌تار از چوب (معمولاً گردو و توت و افرا) برای بدنه، و توت برای صفحه و گردو برای دسته و از فلز برنز و فولاد برای سیم‌ها و از استخوان برای تزئینات دسته، شیطانک و گاهی اوقات سیم‌گیر استفاده می‌شود.

ساخت عود یا بربط

کاسه‎ی طنینی بربط مانند گلابی است که از طول به دو قسمت مساوی تقسیم، و از ترک‎های چوبی متعدد به هم پیوسته تشکیل شده است. ترک ها از یک سو در پایین کاسه و از دیگر سو نزدیک دسته به یکدیگر می‎رسند. صفحه‎ی روی بربط از جنس چوب است که به منظور صدادهی بهتر از چوب کاج استفاده می‎شود.