چجوری کیفیت تمرینمون رو بیشتر کنیم؟

چجوری کیفیت تمرینمون رو بیشتر کنیم؟

تمام هنرجویان بخوبی می دانند که تمرین موسیقی یکی از اساسی‌ترین عوامل برای بهبود مهارت‌های نوازندگان است. بهبود کیفیت تمرین موسیقی باعث افزایش دقت، اجرای بهتر قطعات موسیقی و افزایش هماهنگی بین نوازندگان می‌شود. اما چگونه می‌توانیم تمرین موسیقی خود را بهبود دهیم؟ در این مقاله، به تعدادی از ترفندهای مرتبط با بهبود تمرین موسیقی پرداخته‌ ایم که به شما کمک می‌کنند مهارت‌هایتان را به سطح بالاتری برسانید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی زندگی افراد به سمتی رفته که می خواهند با صرف کمترین زمان بیشترین نتیجه را کسب کنند به عبارت دیگر به دنبال لذت فوری از فعالیت های روزمره خود هستند و این موضوع باعث می شود اهمیت تمرین مستمر موسیقی را فراموش کنند اما با تمرین درست و مستمر است که نتیجه درستی حاصل می شود.

تعیین اهداف مشخص

برای بهبود تمرین موسیقی، اولین قدم این است که اهداف خود را مشخص کنید. اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری به شما کمک می‌کنند تمریناتتان را هدفمند تر انجام دهید.به عنوان مثال می‌توانید هدف داشته باشید تا طی مدت زمان معین، قطعه‌ ای را به طور کامل و بدون اشتباه بنوازید.

تمرین منظم

تمرین منظم و پیوسته از بنیادی ترین اصول در یادگیری بهتر شما است. بهتر است به جای تعداد زیادی از تمرینات پراکنده، زمان مشخصی را برای تمرین هر روز در نظر بگیرید. به این ترتیب، مغز و عضلات شما به ریتم تمرینات عادت می‌کنند و تداوم کار باعث بهتر شدن مهارت‌هایتان می‌شود.

استفاده از مترونوم

استفاده از مترونوم در تمرینات روزانه بخصوص در شروع یادگیری و زمانی که مبتدی هستید ،غیراز این که امری الزامی است بلکه به تقویت ریتم و ضرب شماهم کمک می کند شما می توانید ریتم های موسیقی را در طول زمان آن حفظ کنید و باعث می شود که توقف های شما هنگام اجرای قطعه ازبین برود. برای استفاده از مترونوم در تمرین ساز در ابتدا باید از کسر میزان قطعه مطلع باشید،از ضرب های هر میزان و ارزش زمانی آن برای یک ضرب متوجه می شوید که چطور باید نت ها را تقسیم کنید و سپس مترونوم خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

تمرین کردن با سرعت آهسته

نواختن به معنی واقعی کلمه چیزی فراتر از خواندن و اجرا کردن نت هاست،مواردی مثل داینامیک و بیان و جمله بندی در نوازندگی اهمیت ویژه ای دارند و تسلط برروی آن ها در یک قطعه چیزی است که با تمرین آهسته محقق می شود. آهسته تمرین کردن از ابزارهای ارزشمند تمرین موسیقی به شمار می رود که به ما این امکان را می دهد که در بخش های پیچیده و ساده به صورت جداگانه کارکنیم و بخش هایی که شاید روی آن ها تمرکز نداشته باشیم با تمرین مداوم با سرعت های مختلف آن را رفع کنیم.

تنوع در تمرینات

تنوع در تمرینات نیز می تواند در کیفیت تمرین و نتیجه ی آن موثر باشد. برای افزایش هماهنگی و کارآمدی تمرین، می‌توانید از تمرینات مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، از تمرینات تکنیکی، تمرینات اجرای قطعات مختلف، و تمرینات تئوری موسیقی استفاده کنید. این تنوع باعث می‌شود مهارت‌های شما به صورت جامع‌ تر و کامل‌تری بهبود یابند.

تقویت شنوایی با گوش دادن به موسیقی های مختلف

درنوازندگی سازهایی مثل ویولن ، کوک دقیق از بزرگترین چالش های نوازنده ها است روش مقابله با چنین چالشی تقویت گوش موسیقی است. مهارت های شنیداری مهارت هایی هستند که که قابلیت شنیدن،درک و تفکیک اصوات را در حوضه موسیقی مشخص می کنند. تقویت گوش موسیقی همان فرآیند تقویت مهارت شنیداری موسیقی است که همه این ها باعث تقویت حافظه موسیقیایی،درک درست از ریتم،امکان بهره مندی بیشتر از موزیکالیته در نوازندگی یا خوانندگی و…می شود.اگر شما به موسیقی گوش دهید سپس آن را خاموش کنید و سعی کنید ملودی آن قطعه را همراه با ریتم در ذهن تان مجسم کنید به تقویت گوش موسیقی خودتان پرداخته اید که البته ساده ترین روش ممکن است اگر سعی کنید همان ملودی را برروی ساز خود اجرا کنید همین تمرین را به سطح بالاتری ارتقا داده اید.

پیدا کردن نقاط مشکل و برطرف کردن آن ها

همیشه قسمت هایی از یک قطعه موسیقی هستند که از بقیه قسمت های آن چالش برانگیزتر هستند و بی توجهی به آن ها می تواند منجر به ایجاد مکث هنگام اجرا شود. اگر در نواختن یک قطعه موسیقی با قسمتی رو به رو می شویم که نواختن آن قسمت برایمان سخت تر است باید خیلی بیشتر روی آن کار کنیم و آن مشکل را برطرف کنیم تا بتوانیم اجرای تمیز و بدون وقفه ای داشته باشیم

اجرای آهنگ‌ها با هنرجویان و نوازندگان دیگر

یکی دیگر از ترفندهای موثر در بهبود تمرین موسیقی، اجرای آهنگ‌ها با هم است. با دوستان یا اعضای گروه موسیقی خود هماهنگ شوید و قطعات موسیقی را با هم اجرا کنید. این فعالیت باعث افزایش هماهنگی و تعامل بین نوازندگان می‌شود و باعث پیشرفت سریع‌تر شما در زمینه‌ی موسیقی می‌شود.

استفاده از بازخورد مخاطبین صدای سازتان و شرکت در رسیتال

استفاده از بازخورد شنوندگان ساز شما بخصوص افرادی که نوازنده هستند نقش مهمی در بهبود تمرین موسیقی دارد. هنگامی که قطعه‌ای را می نوازیدد، از دیگران، اعم از مربی‌ها یا نوازندگان، درباره اجرای خود نظرخواهی کنید. این بازخوردها به شما کمک می‌کنند نقاط ضعفتان را شناسایی کنید و در نتیجه بتوانید آن‌ها را بهبود دهید. همچنین، تشویق و تعریف از پیشرفت‌هایتان باعث افزایش انگیزه شما برای تمرین می‌شود.

نتیجه‌گیری

موسیقی هنری است که یادگیری و تسلط به آن در سبک زندگی افراد تاثیر زیادی می گذارد و حس خوبی را به آن ها منتقل می کند اما برای این که بتوانیم به طور حرفه ای ساز مورد علاقه خود را بنوازیم و از آن نهایت لذت را ببریم ،لازم است که در کنار علاقه ای که به نواختن ساز داریم پشتکار و تمرین و مداومت نیز داشته باشیم توجه به نکاتی که در قسمت بالا به آن ها پرداختیم باعث بهبود تمرین های ما می شود و باعث می شود که تمرینات با کیفیت تری داشته باشیم و نتیجه بهتری نیز حاصل شود.

به طور خلاصه، تمرین موسیقی اهمیت زیادی در بهبود مهارت‌های موسیقی دارد. با تعیین اهداف مشخص، تمرین منظم، تنوع در تمرینات، اجرای آهنگ‌ها با هم، و استفاده از فیدبک‌ها می‌توانید تمریناتتان را بهبود داده و به موفقیت‌های بزرگ‌تری در دنیای موسیقی دست پیدا کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که موسیقی یک هنر است و لذت بردن از آن نیز همیشه در اولویت بالاتری قرار دارد. اکنون با این ترفندها، به تمرین موسیقی خود علاقه‌مندتر شوید و از هر لحظه‌ی آن لذت ببری.