همه‌چیز درباره سایزهای مختلف گیتار

گیتارها در سایزهای مختلفی ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند؛ چرا که سایز گیتار تاثیر مستقیمی بر کیفیت نوازندگی شما می‌گذارد. بچه‌ها یا افرادی که دستان و بازوهای کوچک دارند، هرگز نمی‌توانند با یک گیتار بزرگ به خوبی بنوازند. برعکس این موضوع نیز صادق است؛ یعنی گیتار کوچک برای یک فرد بالغ چندان مناسب نیست. 

چرا گیتار سایزبندی دارد؟

گیتار سازی است که نوازنده باید کاملا آن را در بغل بگیرد؛ بنابراین سایز و ابعاد آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. سن، قد و جثه نوازندگان با یکدیگر متفاوت است. اگر ضخامت و ابعاد یک گیتار برای نوازنده بیش از حد بزرگ باشد، فرد نمی‌تواند به سیم‌ها و صفحه انگشت‌گذاری به راحتی دسترسی داشته باشد.

مقیاس سایزبندی گیتار چیست؟

برای اندازه‌گیری گیتار، باید دو مقیاس را بسنجید. اول؛ طول کلی گیتار را از ابتدا تا انتها اندازه بگیرید. این اندازه در انواع مختلف گیتار بسیار متغیر است و هیچ طول کلی استانداردی وجود ندارد؛ بنابراین معیار خوبی برای مقایسه نیست.
دوم؛ باید طول مقیاس یعنی از پل تا تیغه سردسته ( (nutرا اندازه‌گیری کنید. لازم است بدانید که در سایز بندی گیتار، طول مقیاس بسیار مهم‌تر از طول کلی است. تفاوت‌های کوچک در طول مقیاس، کاملا هنگام نوازندگی محسوس است.

ابعاد یک گیتار فول‌سایز چگونه است؟

اصطلاح گیتار فول ‌سایز می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. معمولا انواع مختلف گیتار و برندهای گوناگون، هر کدام سایز استاندارد خودشان را دارند؛ با این حال می‌توانیم یک میانگین استاندارد کلی برای سایزبندی گیتار فول سایز بیان کنیم.
یگ گیتار فول سایز استاندارد معمولا دارای ۳۸ اینچ (۹۶.۵ سانتی‌متر) طول کلی و ۲۵ اینچ (۶۴.۸ سانتی‌متر) طول مقیاس است. به بیان واضح‌تر اگر طول مقیاس گیتار شما حدودا ۲۵ اینچ است، می‌توانید مطمئن باشید که یک گیتار فول سایز دارید؛ حتی اگر طول کلی آن بسیار بلند‌تر یا کوتاه‌تر باشد.

انواع سایز بندی گیتار چگونه است؟

سایز بندی گیتار تنوع بسیار گسترده‌ای دارد؛ اما رایج‌ترین سایز‌ها چهار گروه هستند.
گیتارهای ۴/۴ : گیتار ۴/۴ در واقع همان سایز بندی گیتار فول سایز است. باقی گیتار‌ها، نسخه کوچک‌تر از همین گیتار هستند. این گیتار برای افراد بالای ۱۲ سال مناسب است.

گیتارهای ۳/۴: مقیاس طول آن‌ها بین ۲۰ تا ۲۴ اینچ (نزدیک به ۲۲.۸ اینچ) است و کمی کوچک‌تر از گیتارهای فول‌سایز هستند. کودکان ۸ تا ۱۲ ساله می‌توانند از این گیتارها استفاده کنند.

گیتارهای ۱/۲: برای افراد ۵ تا ۸ ساله کاربرد دارد و طول مقیاس آن تقریبا ۲۱ اینچ است.

گیتارهای ۱/۴: کوچک‌ترین اندازه گیتار است و برای کودکان ۳ تا ۵ سال مناسب است. طول مقیاس این گیتار حدودا ۱۹ اینچ است.