موسیقی درمانی اوتیسم

موسیقی درمانی اوتیسم

اگر فرزندی دارید که مبتلا به اوتیسم است، مطمئنا به سرعت به مبحث موسیقی درمانی اوتیسم، که در این مطلب می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، علاقمند خواهید شد. موسیقی به دلیل برانگیختن احساسات، تقویت روحیه و ایجاد حس ارتباط، همواره مورد تحسین انسان بوده است با این حال، مزایای آن بسیار فراتر از سرگرمی صرف است.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که موسیقی درمانی، ارتباط، تعامل اجتماعی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به اوتیسم را بهبود می‌بخشد. این متد درمانی نیازهای منحصر به فرد افراد مبتلا به اوتیسم (Autism) را برطرف می‌کند. گوش دادن، آواز خواندن، نواختن ساز و بداهه نوازی جزو اقداماتی هستند که در موسیقی درمانی انجام می‌شوند.

به هرحال، موسیقی ماهیتی ساختار یافته دارد و قادر به درگیر کردن چندین سیستم حسی به طور همزمان است. این ویژگی ها موسیقی را به یک رسانه بسیار موثر برای افراد مبتلا به اوتیسم تبدیل می‌کند. در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد اثربخشی، فواید و تاثیرات بالقوه موسیقی درمانی اوتیسم بیشتر بدانید.

درمان با موسیقی درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آواز خواندن.
  • رقصیدن با انواع خاصی از موسیقی.
  • گوش دادن به انواع خاصی از موسیقی.
  • آموزش نواختن ساز.
  • نواختن ساز با دیگران.
  • نوشتن شعر.
  • آهنگسازی.

فواید موسیقی درمانی اوتیسم برای توسعه مهارت های کلامی

رشد مهارت های کلامی می‌تواند به ویژه برای افراد مبتلا به اوتیسم چالش برانگیز باشد. یکی از فواید موسیقی درمانی این است که اینگونه مهارت ها را در افراد مبتلا به اوتیسم حمایت و تقویت می‌کند. موسیقی این کار را از طریق الگوهای ریتمیک و ساختارهای ملودیک و در عین حال تکراری خود انجام می‌دهد. خواندن آهنگ‌هایی با عبارات تکراری، شرکت در فعالیت‌های تعاملی و استفاده از وسایل کمک بصری همگی می‌توانند در کنار موسیقی به مبتلایان اوتیسم کمک کنند.

فواید موسیقی درمانی برای تعامل اجتماعی و بیان عاطفی

یکی از مشکلات اساسی افراد مبتلا به اوتیسم، تعامل اجتماعی است. موسیقی درمانی می‌تواند محیطی امن و حمایتی را برای تمرین مهارت های اجتماعی و بیان عاطفی اینگونه افراد فراهم کند. فعالیت‌های موسیقی گروهی، مانند نواختن سازها با هم یا شرکت در بازی‌های مبتنی بر موسیقی، افراد را تشویق می‌کند تا با دیگران تعامل داشته باشند و ارتباط موثر برقرار کنند. در کل موسیقی به افراد اوتیستیک در بیان و تفسیر احساساتشان کمک زیادی می کند.

فواید موسیقی درمانی اوتیسم برای یکپارچگی و تنظیم حسی

یکی دیگر از فواید موسیقی درمانی اوتیسم ارتقای یکپارچگی و تنظیم حسیِ بیماران اوتیسم است. اینگونه افراد اغلب با حساسیت های حسی و مشکلات پردازش اطلاعات مواجه هستند، منتها مشخص شده است که الگوهای ریتمیک موسیقی و سازهایی مانند نی، می‌توانند به افراد کمک کنند تا تجارب حسی خود را تنظیم ‌کنند و اضافه بار حسی یا اضطراب خود را کاهش دهند. موسیقی درمانگران می‌توانند به صورت تدریجی از عناصر و سازهای مختلف استفاده کرده و به بیماران کمک کنند تا در برابر محرک های حسیِ محیط، سازگار شوند.

تاثیر بر ارتقای مهارت های حرکتی و هماهنگی

دیگر مزیت موسیقی درمانی برای اوتیسم، توسعه مهارت های حرکتی در بیماران است. نواختن آلات موسیقی، کف زدن، رقصیدن و هماهنگ شدن با ریتم، همگی به رشد مهارت های حرکتی در افراد مبتلا به اوتیسم کمک می‌کنند. ماهیت تکراری و ساختار یافته موسیقی، سبب بهبود هماهنگی حرکات و آگاهی بیشتر از بدن می‌شود و در نهایت به  کنترل حرکتی بهتر در بیماران منجر خواهد شد.

فواید موسیقی درمانی اوتیسم بر تقویت توانایی های شناختی بیماران

موسیقی تاثیر عمیقی بر رشد و عملکرد شناختی بیماران اوتیسم دارد. تحقیقات نشان داده است که بیمارانی که وارد پروسه موسیقی درمانی اوتیسم می‌شوند اغلب، توانایی خود را در فعالیت های مبتنی بر موسیقی نشان می دهند. درگیر شدن در فعالیت های موسیقی درمانی، نواحی مختلف مغز را تحریک می کند و توجه، حافظه و مهارت های عملکردی را ارتقا می‌دهد. موسیقی درمانی توانایی های شناختی مانند حل مسئله، توالی یابی و پردازش شنوایی را نیز بهبود می‌بخشد.

گنجاندن موسیقی درمانی در زندگی روزمره

شرکت دادن فرزند خود در جلسات رسمی موسیقی درمانی اوتیسم ارزشمند است، منتها بهتر است موسیقی را در زندگی روزمره وی نیز بگنجانید. این کار مزایای درمانی موسیقی را تقویت کند. گوش دادن به موسیقی و خواندن آواز‌ با وی و درگیر شدن در اجرای موسیقی در خانه، همگی می‌توانند محیطی مثبت و شفابخش را برای بیمار شما ایجاد کنند.

دقیقا به همین دلیل است که موسیقی درمانگران با والدین، سرپرستان و مربیان برای اجرای استراتژی های شخصی همکاری می کنند. هدف آنها این است که مبتلایان اوتیسم برای مدت بیشتری از شبانه روز در معرض فواید درمانیِ موسیقی قرار بگیرد.

در مجموع باید گفت که موسیقی درمانی اوتیسم از رشد، تکامل و رفاه مبتلایان به اوتیسم حمایت می‌کند. موسیقی درمانی، ارتباط، تعامل اجتماعی و بیان عاطفی را در اینگونه افراد افزایش می‌دهد. در نتیجه با پذیرش پتانسیل درمانی موسیقی، می‌توانیم جهانی ایجاد کنیم که در آن افراد مبتلا به اوتیسم نیز می‌توانند شکوفا شده و رشد کنند.