معرفی سازهای یونان باستان

معرفی سازهای یونان باستان

اهمیت سازهای یونان باستان در تاریخ موسیقی

یونان باستان، در شکل‌گیری و توسعه موسیقی نقش زیادی داشته است. یونانیان از گذشته‌های دور برای موسیقی ارزش زیادی قائل بودند. آن‌ها در مراسم دینی، جشن‌ها و تئاتر‌هایشان موسیقی اجرا می‌کردند. جالب است بدانید یونانیان در روزگاری که کمتر کسی به موسیقی اهمیت می‌داد، المپیاد موسیقی برگزار می‌کردند! با توجه به مواردی که گفته شد، سازهای یونان باستان بخشی از تاریخ موسیقی محسوب می‌شوند.

بسیاری از سازهایی که امروزه وجود دارند، بر اساس سازهای یونان باستان ساخته شده‌اند؛ حتی بعضی از آن‌ها همچنان شباهت زیادی به نسخه اولیه دارند.

۴ تا از رایج‌ترین سازهای یونان باستان

1. آئولوس

سازهای یونان باستانآئولوس یک ساز بادی محسوب می‌شد که از نظر ظاهری شبیه دو فلوت به هم چسبیده بود. این دو فلوت از عاج، استخوان، شمشاد، برنز یا مس ساخته می‌شدند. آئولوس دریونان باستان بسیار رایج بود و در اکثر مراسم نواخته می‌شد؛ برای مثال می توانیم به تولد، عزا و مسابقات ورزشی اشاره کنیم. نام‌های دیگر آئولوس، کالاموس و لیبیکس لوتوس هستند. نوازندگان این ساز هم آئولوت نامیده می‌شدند.

 

2. ارگ

ارگ یا ارگان که در زبان ما به آن ارغنون هم گفته می‌شود، یکی دیگر از سازهای یونان باستان است. این ساز توسط یک مهندس یونانی در ۲۶۴ سال پیش از میلاد مسیح اختراع شد. جالب است بدانید که ابعاد و دامنه نوت‌های ارگ از تمام سازهای جهان بیشتر است.
ارگان‌های معمولی حدودا ۱۰۰۰ لوله دارند؛ سازهای یونان باستاناما ارگان‌های بزرگ ممکن است بیشتر از ۳۳ هزار لوله داشته باشند! این ساز به غیر از لوله‌های متعدد، پنج ردیف مختلف هم کلید دارد. همان‌طور که انتظار می‌رود ارگان فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کند؛ بنابراین این ساز فقط در کلیساها استفاده می‌شود.

3. پن فلوت

پن فلوت یا موسیقیار، یکی از سازهای یونان باستان است که بر اساس مجسمه خدای پن نامگذاری شده است. این ساز بادی از کنار هم قرار گرفتن چند نی ساخته می‌‌شود. تعداد این نی‌ها از ۱۰ عدد شروع می‌‌شود و ممکن است افزایش یابد. این نی‌ها به ترتیب از بزرگ به کوچک در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک طرفشان مسدود است.

هر کدام از این نی‌ها می‌توانند کلید اصلی محسوب شوند. این ساز در اکثر مواقع از بامبو ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که پن فلوت بین سرخ‌پوستان و اعضای قوم اینکا در آمریکای جنوبی هم رواج داشته است.

 

4. سیستروم

سازهای یونان باستانسیستروم یک ساز کوبه‌ای بود که بیشتر توسط مردم مصر نواخته میشد. اجزای این ساز یک دسته U شکل و چند میله بود. روی میله‌ها حلقه‌های کوچک متحرکی وجود داشتند که با تکان دادن ساز به صدا در می‌آمدند. می‌توان گفت کارکرد این ساز به نوعی شبیه به جغجغه بود. سیستروم از خاک رس، چوب یا فلز ساخته میشد؛ اما اولین نمونه‌های آن از خاک رس ساخته شده بودند.