سخت ترین قطعه های ویولن تاریخ!

سخت ترین قطعه های ویولن تاریخ!

به طور معمول ویولن را سخت‌ترین ساز جهان می‌دانند. حالا تصور کنید که بخواهید با سخت‌ترین ساز دنیا، سخت‌‌ترین قطعات را نیز بنوازید؛ چنین کاری قطعا به سطح بالایی از هنر و تسلط نیاز دارد.
در این مطلب قصد داریم سه تا از سخت ترین قطعه های ویولن که تا کنون نوشته شده‌اند را معرفی کنیم. اگر یک ویولنیست هستید، قطعا برای نواختن این آهنگ‌ها با چالش مواجه می‌شوید؛ البته که این چالش می‌تواند برای یک نوازنده خوش‌ذوق بسیار شیرین باشند!

سخت ترین قطعه های ویولن دنیا

کاپریس شماره ۲۴ اثر نیکولو پاگانینی (Caprice No. 24 by Niccolo Paganini)

نیکولو پاگانینی آهنگساز و نوازنده ایتالیایی بود که ویولن، ویولا و گیتار می‌نواخت. او در ۲۷ اکتبر ۱۷۸۲ در بندر جنوا در یک خانواده فقیر به دنیا آمد. در آن زمان ویولن ساز ارزانی بود و پاگانینی توانست در ۷ سالگی یادگیری ویولن را زیر نظر پدرش شروع کند؛ البته دو سال قبل نیز یادگیری ماندولین را شروع کرده بود.
پدر پاگانینی در تدریس ویولن به پسرش بسیار سخت‌گیر بود و اگر از او کم‌کاری می‌دید ساعت‌ها به او گرسنگی می‌داد. این نوازنده بعدها در ۱۲ سالگی اولین کنسرتش را برگزار کرد و در ۱۳ سالگی اولین قطعه مهمش یعنی لا کارمانیولا نوشت.
تمام آثار پاگانینی در عین لطافت، از نظر تکنیکی بسیار مشکل بودند. سخت‌ترین و معروف‌ترین اثر او کاپریس شماره ۲۴ است. این اثر به خاطر سرعت بالا، آرپژ‌های بزرگ و اسپیکاتو‌های سریع بسیار دشوار است.

Les caquets اثر جوزف بولونی

جوزف بولونی (Joseph Bologne) در ۲۵ دسامبر ۱۷۴۵ در گودالوپ به دنیا آمد و اولین آهنگساز برجسته کلاسیک آفریقایی‌تبار بود؛ البته او یک شمشیرباز و یکی از مشهورترین شخصیت‌های دوران سلطنت لویی پانزدهم و لویی شانزدهم هم محسوب می‌شد.
یکی از آثار درخشان بولونی Les caquets است که جزو سخت ترین قطعه های ویولن به شمار می‌آید. برای اجرای این قطعه باید توانایی پرش بین سیم‌ها در موقعیت‌های سخت و اجرای استکاتو‌های سریع را داشته باشید.

سونات ویولن شماره ۹ لودویگ فان بتهوون (Violin Sonata No. 9 by Ludwig van Beethoven)

بتهوون یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان اروپایی بود که در عمر هنری خویش آثار متعددی از جمله ۹ سمفونی، ۵ کنسرتوی پیانو، ۱ کنسرتوی ویولن، ۳۲ سونات پیانو و ۱۶ کوارتت زهی خلق کرد. یکی از آثار او سونات ویولن شماره ۹ است که جزو سخت ترین قطعه های ویولن دنیا محسوب می‌شود.
کروتزر که یکی از بزرگ‌ترین نوازندگان قرن ۱۹ بود، آن‌قدر از شدت دشواری این قطعه شوکه شد که حاضر نشد آن را بنوازد! برای نواختن این اثر بتهوون به انگشت‌های خستگی‌ناپذیر نیاز دارید. این قطعه از یک سونات معمولی خیلی طولانی‌تر است و سه موومان آن بیش از ۴۰ دقیقه طول می‌کشند.