تمرین تقویت ریتم

تمرین تقویت ریتم

ریتم در موسیقی به معنی تکرار متوالی یک حرکت است که آهنگ را موزون می‌کند. ریتم بخشی از ساختار موسیقی محسوب می‌‌شود و یادگیری آن برای هر نوازنده‌ای ضروری است. اگر رعایت ضرب آهنگ برایتان سخت است، این مطلب را بخوانید با راه‌های تقویت ریتم در موسیقی آشنا شوید.

۱. ریتم را با حرکات بدن اجرا کنید

ساز را کنار بگذارید و از بدن خودتان برای اجرای ریتم استفاده کنید. برای این تمرین می‌توانید حرکات فیزیکی مختلف مثل دست زدن، پا کوبیدن یا حتی رقصیدن را انجام دهید! مهم این است که یک حرکت فیزیکی را دقیقا مطابق با ریتم آهنگ اجرا کنید. شاید تصور کنید این تمرین ساده و کودکانه است؛ اما باید بگوییم سخت در اشتباه هستید.
فقط نوازنده‌ها و موسیقی‌دان‌های حرفه‌ای می توانند کاملا مطابق ریتم حرکت کنند. اگر هنوز به درک خوبی از ریتم در موسیقی نرسیده باشید، اجرای این تمرین برایتان راحت نخواهد بود. این تمرین یک راهکار خوب برای تقویت ریتم در موسیقی است که می‌توانید به مرور در آن بهتر شوید.

۲. تمرینات ریتم خوانی انجام دهید

تمرینات ریتم خوانی به شما کمک می‌کنند کشش زمانی هر نت را یاد بگیرید. برای این که روی ریتم تمرکز کنید و درگیر اسم یا صدای نت‌ها نشوید، می‌توانید از تکنیک شمارش استفاده کنید. در تکنیک شمارش به جای استفاده از نام نت، از اعداد استفاده می‌کنید؛ یعنی نت‌ها را با اعداد ۱،۲،۳،۴ می‌خوانید.

اگر هم هنوز نمی‌توانید کشش زمانی نت‌ها را رعایت کنید، لازم است هر ضرب را به دو بخش تقسیم کنید. برای این کار باید بعد از هر «عدد»، یک «و» هم بگویید؛ یعنی نت‌ها را با« ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و» بخوانید.

۳. کسر میزان‌ها را یاد بگیرید

مهم‌ترین اطلاعات درباره ریتم آهنگ، در کسر میزان است. اگر به دنبال تقویت ریتم در موسیقی هستید، باید یاد بگیرید که کسر میزان‌های مختلف را تحلیل کنید. در کسر میزان عدد بالایی نشان‌دهنده «تعداد نت» در هر میزان و عدد پایینی نشان‌دهنده «ارزش زمانی نت» است.

برای به دست آوردن ارزش زمانی نت، باید نت گرد را تقسیم بر عدد پایینی کسر میزان کنید. در اینجا یک مثال از تحلیل کسر میزان برایتان می‌زنیم. تصور کنید عدد بالای کسر میزان‌تان سه و عدد پایینی آن دو است. عدد سه نشان می‌دهد که در هر میزان دقیقا سه نت وجود دارد. عدد دو نیز نشان می‌دهد که ارزش زمانی نت‌ها به اندازه نت سفید هستند.

۴. برای تقویت ریتم در موسیقی با مترونوم تمرین کنید

بعضی از هنرجویان تمرین با مترونوم را دوست ندارند و عجله دارند تا آن را کنار بگذارند. اگر به دنبال تقویت ریتم در موسیقی هستید، باید از مترونوم زیاد استفاده کنید. با کمک مترونوم می‌توانید تمپوهای کند را تمرین کنید تا به مرور بر تمپوهای تند مسلط شوید؛ همچنین می‌توانید با کم و زیاد کردن تمپو، فرق بین ریتم‌های مختلف را درک کنید. بسیاری از نوازنده‌های حرفه‌ای نیز همچنان برای تمرینات‌شان از مترونوم استفاده می‌کنند؛ به خصوص زمانی که بخواهند برای اولین بار آهنگی را تمرین کنند. شما نیز استفاده از مترونوم را برای خودتان تبدیل به یک عادت کنید.