تاریخچه موسیقی پاپ

تاریخچه موسیقی پاپ

موسیقی پاپ، یکی عامه پسندترین سبک‌های موسیقی است که طی دهه ها به شکل مستقل تکامل پیدا کرده و به این شکل از موسیقی تبدیل شده است. تاریخچه موسیقی پاپ که ریشه در آمریکا و انگلستان دارد، به دلیل ترکیبی از سبک‌های مختلف موسیقی، در بین مردم مشهور است. در ادامه به بررسی تاریخچه موسیقی پاپ می‌پردازیم.

پاپ چه سبکی از موسیقی است؟

سبک موسیقی پاپ به عنوان یکی از شناخته شده ترین سبک های موسیقی در سراسر دنیا به حساب می‌آید و البته جزو محبوب ترین سبک های موسیقی است که سبک‌های موسیقی زیادی از موسیقی پاپ سرچشمه میگیرند. حتی برخی معتقدند که موسیقی پاپ به نوعی اساس و پایه اکثر سبک های موسیقی عامه پسند نظیر راک ، هیپ‌هاپ ، رپ ، R&B ، راک اند رول و بسیاری دیگر از سبک های موسیقی را ایجاد کرده است . لازم به ذکر است که سبک موسیقی پاپ ایرانی نیز جزو همین سبک میباشد.
سایمون فریت می گوید “پاپ” طوری طراحی شده که برای همه جالب باشد و از هیچ جای خاصی نیامده و قرار هم نیست سلیقه خاصی را اعمال کند.

از چه سازهایی در موسیقی پاپ استفاده می شود؟

در طول دهه‌ها، موسیقی از یک طیف گسترده‌ای از سازها استفاده می‌کند و پاپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. اگر به یک برنامه پاپ یا کنسرت رفته باشید، حتماً متوجه سازهایی مانند کیبورد، پیانو دیجیتال، گیتار و درام و سنج‌ها شده‌اید.

انواع گیتارهای مورد استفاده در موسیقی پاپ شامل گیتارهای الکتریک، آکوستیک و بیس است. گاهی اوقات، سازهای زهی ارکسترال مانند ویولن و سازهای بادی مانند ترومپت و ساکسیفون در نسخه‌های مختلف موسیقی پاپ ارائه می‌شوند.

دههٔ ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰

این نوع موسیقی از سبک‌های بلوز، و کانتری تأثیر گرفت.

دههٔ ۱۹۵۰

خوانندگان پاپ آن دوره کسانی چون بینگ کراسبی، فرانک سیناترا، دین مارتین، بابی دارین و پگی لی بودند، اما خوانندگانی چون بیل هالی، فتس دامینو و الویس پریسلی به دلیل اینکه از نسل جوان تری بودند بیشتر معروف شدند.

دههٔ ۱۹۶۰

این دهه با گروه‌هایی چون جانی تلوتسان، بابی وی، برایان هایلند، تامی رو، جین پیتنی، فرانکی آوالن شروع شد. در نیمهٔ آن با هنرمندانی چون کارول کینگ، نیل دایموند و برت باکاراک، آرتا فرانکلین، ایسلی برادرز، ری چارلز، استیو واندر، سوپرمز، ماروین گی، باب دیلن و سایمون و گارفانکل متحول شد.

دههٔ ۱۹۷۰

در این دوره موسیقی دیسکوی بی‌جیز، پیانوی بیلی جوئل و التون جان، کانتری ایگلز، هنرمندان پاپ راک مانند بانی تایلر، خولیو ایگلسیاس راد استوارت، استیلی دان و فلیتوود مک گل کرد. ای‌بی‌بی‌ای گروه سوئدی بودند که با مسابقه ترانه یوروویژن به شهرت رسیدند و انقلابی در موسیقی پاپ به پا کردند.

دههٔ ۱۹۸۰

برجسته‌ترین خوانندهٔ این دوره، مایکل جکسون بود که با انتشار آلبوم‌های «تریلر» (پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی جهان تا به امروز) و «بد» (یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ) تغییرات بنیادی و ساختارشکنی را در سبک‌های موسیقی و به خصوص سبک پاپ ایجاد کرد. مایکل جکسون را «سلطان پاپ» و مدونا را «ملکهٔ پاپ» می‌نامند. جرج مایکل یکی از چهارستون پاپ در این دهه بود و مدرن تاکینگ که با تک‌آهنگ «You are my heart you are my soul» توانست چندین هفته در صدر جدول‌ها باشد.

دههٔ ۱۹۹۰ و قرن ۲۱

مایکل جکسون نیز هنوز جایگاه خود را به خوبی حفظ کرده بود و یکی از محبوبترين و پرطرفدارترین خوانندگان دهه ۹۰ بود. در اواخر دهه ۱۹۹۰ ظهور هنرمندانی همچون بریتنی اسپیرز، جاستین تیمبرلیک و کریستینا آگیلرا باعث شکل‌گیری دوباره پاپ شد. سبک تین پاپ در کانال دیزنی توسط ستارگانی چون هیلاری داف و بریتنی اسپیرز به وجود آمد.

 از اواخر دهه ۱۹۹۰ و شروع قرن ۲۱ با روی کار آمدن سینتی سایزر های پیشرفته نرم افزاری و پیشرفت تکنولوژی، موسیقی پاپ روی دیگر خود را نشان داد.

گروه‌ها و خوانندگان بریتانیایی پاپ راک چون باستد، مک‌فلای، کلدپلی و رابی ویلیامز و خواننده کانادایی آوریل لوین و گروه آهنگساز فرانسوی دفت پانک ؛ در دههٔ ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ به شهرت رسیدند.

۵ آهنگ برتر سبک پاپ سال ۲۰۲۲ در بیلبورد

آهنگ هایی که در ادامه نام میبریم در لیست ۵۰ آهنگ برتر سایت بیلبورد قرار دارد. اگر به موسیقی پاپ غربی علاقه مند هستید میتوانید آهنگ های زیر را گوش کنید و لذت ببرید.

Harry Styles, “As It Was”

Doja Cat, “Woman”

Lizzo, “About Damn Time”

Justin Bieber, “Ghost”

The Weeknd, “Less Than Zero”

Travel