انیمیشن «روح» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین موسیقی فیلم

انیمیشن «روح» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین موسیقی فیلم

انیمیشن «روح» در مراسم اسکار ۲۰۲۱ برنده‌ی جایزه‌ی بهترین موسیقی فیلم شد. در این انیمیشن، شرکت پیکسار برای نخستین بار قهرمان فیلم را از میان سیاه‌پوستان انتخاب کرده است. این قهرمان یک موزیسین جاز و معلم موسیقی به نام جو گاردنر است. او در روز کنسرت خود بر اثر یک حادثه به کما می‌رود و وارد جهانی دیگر می‌شود. در این جهان کسانی هستند که مثل جو میان مرگ و زندگی معلق مانده‌اند. از میان آنان کسانی به زندگی برمی‌گردند که یک عشق و انگیزه‌ی کافی و دلیلی مهم برای زنده ماندن داشته باشد. جو نیز باید درباره‌ی خودش این را بفهمد که چه چیزی برای او انگیزه‌ی زندگی کردن است و اگر این را درنیابد برای همیشه می‌میرد. قهرمان فیلم در نهایت درمی‌یابد که دلیل او برای زنده ماندن، موسیقی است. اینکه پیانو بزند و بتواند کنسرت موسیقی جاز خود را برگزار کند.
قطعه‌های جاز فیلم را جون باتیست (Jon Batiste) نوشته و مولفه‌های اثیری موسیقی آن از گروه ناین اینچ نیلز است. این فیلم برنده‌ی جوایز دیگری مثل Da 5 Bloods، Mank، Minari و News of the World نیز شده‌است.

روح همچنین جایزه‌ی بهترین فیلم پویانمایی را نیز از آن خود کرد. پیت داکتر کارگردان این انیمیشن می‌گوید:
این فیلم به‌عنوان نامه‌ای عاشقانه به موسیقی جاز شروع شد اما ما واقعا نمی‌دانستیم که جاز چه چیزهایی از زندگی می‌تواند به ما بیاموزد! نمی‌توانیم اتفاق‌هایی که برایمان می‌افتد را کنترل کنیم اما می‌توانیم آن‌ها را تبدیل به یک چیز زیبا و ارزشمند کنیم. درست همان کاری که یک موزیسین جاز می‌کند!»
همان‌طور که گفتیم روح، اولین فیلم پیکسار است که قهرمان آن یک سیاه‌پوست است.