آیدا هندل، نابغه ای که در پنج سالگی مشهور شد

آیدا هندل، نابغه ای که در پنج سالگی مشهور شد

آیدا هندل ( متولد 15 دسامبر 1928 – در گذشت 1 ژوئیه 2020)، نابغه ی ویولن و موسیقی دانی بود که به خاطر سبک نوازندگی احساسی و آزاد خود مشهور شد. آیدا نابغه مادر زادی بود که از همان ابتدای کودکی در راستای رشد استعداد و علاقه خود که نوازندگی ساز ویولن بود قرار گرفت و به سرعت پله های ترقی را طی نمود و به یکی از بزرگترین ویولنیست های جهان تبدیل شد.

زندگینامه آیدا هندل (IDA HAENDEL)

در 15 دسامبر سال 1928 کودکی در یک خانواده ی لهستانی با استعدادی ذاتی برای یادگیری و ورود به دنیای موسیقی به دنیا آمد. این کودک آیدا نام داشت و دوران شاد و درخشان کودکی خود را با صدای ویولن پدرش سپری می‌کرد. صدای رویایی این ساز از همان دوران خردسالی تاثیر بسیار عمیقی بر احساسات آیدا گذاشت به همین دلیل زمانی که تنها سه سال داشت ویولن پدر را به دست گرفت و آموزش نوازندگی را آغاز کرد.

در واقع ویولنیست شدن آیدا هندل هم داستان جالبی دارد. پدرش اصلی ترین مشوق و همراه او در این مسیر بود و این مسئله تاثیر بسیار زیادی بر آینده ی آیدا داشت. پدر آیدا از کودکی شیفته ی صدای ویولن بود اما به خاطر مخالفت‌های پدرش (پدربزرگ آیدا) هیچ گاه نتوانست به طور حرفه ای در این مسیر قدم بردارد و یک ویولنیست برجسته شود.

اما این مخالفت ها انگیزه جدید در پدر آیدا به وجود آورد و آن تربیت فرزندی بود که بتواند آرزوی از دست رفته او را محقق کند. به همین دلیل فرزند اول خانواده ی هندل (خواهر بزرگتر آیدا) آموزش موسیقی را شروع کرد و در واقع طبق محاسبات پدر، این آلیس، خواهر آیدا بود که قرار بود ویولنیست شود. اما تولد فرزند دوم همه را شگفت زده کرد.

و به این ترتیب آیدای سه ساله با راهنمایی و کمک پدر پا به دنیای حرفه ای موسیقی گذاشت.

اولین افتخارات هنری

تنها دو سال بعد، یعنی زمانی که او یک کودک پنج ساله بود آن قدر در این مسیر پیشرفت کرده بود که بتواند وارد دنیای حرفه ای موسیقی شود و در همین سن با اجرای کنسرتوی ویولن بتهوون ، نشان زرین دانشگاه موسیقی شوپن و جایزه موسیقی هوبرمان را از آن خود کرد.

در آن سال ها همه جا صحبت از کودک پنج ساله ای بود که به حد کمال و به زیبایی تمام ساز می‌زند. زمانی که آیدا هندل هفت ساله شد در رقابت ویولن نوازی «هنریک وینیاوسکی» شرکت کرد و در رقابت با بزرگترین ویولنیست های جهان با آن سن کم مقام هفتم این مسابقات را به دست آورد.

این موفقیت امکان آموزش حرفه ای موسیقی را برای او فراهم کرد و توانست تحت تعلیم دو استاد بزرگ موسیقی یعنی «کارل فلش» و «ژرژ انسکو» قرار بگیرد.

اجرای افسانه ای آیدا هندل

یکی از فراموش نشدنی ترین اجراهای آیدا ، در سال 1938 و در هنگام اجرای کنسرتوی برامس با رهبری هنری وود بود. این اجرا به قدری احساسی و گوش نواز بود که همه ی افراد حاضر در جمع تا مدت ها درباره آن حرف می‌زدند.

هندل روز بعد از اجرا در مصاحبه ای که با مجله ی موسیقی بریتانیایی داشت گفت که در تمام طول اجرا آرشه از غریزه و احساسات او پیروی می‌کرده و او هیچ کنترلی بر آنچه روی داده بود نداشت.

آیدا هندل در سال 1991 نشان افتخار امپراطوری را توسط ملکه الیزابت دریافت کرد و در سال 2000 دکترای افتخاری خود را از کالج سلطنتی موسیقی کسب نمود.

خوب است بدانیم که زمانی که او ویولن زدن را شروع کرد تعداد انگشت شماری از زنان ویولن می‌زدند و او علاوه بر این مسئله، او یکی از معدود زنانی بود که در تالارهای کنسرت نورباران شده قدیم برنامه اجرا کرده بود. او در چهلمین جشن تولد شاهزاده چارلز اجرا داشت و اولین کسی بود که کنسرتوی ویولنی از آلن پترسون اجرا کرد.

سرانجام آیدا هندل ، نابغه ی ویولن در سال 2020 و در سن 96 سالگی به علت مشکلات تنفسی و کهولت سن برای همیشه چشم از جهان فرو بست.