نوازندگان ویولن سل در ایران

نوازندگان ویولن سل در ایران

همایون خسروی

هُمایون خُسروی (زادهٔ مرداد ۱۳۳۲ در تهران –درگذشتهٔ ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ در لس آنجلس) موسیقی‌دان و از نوازندگان ویولن سل اهل ایران بود.

زندگی هنری همایون خسروی

همایون خسروی کامرانی در مرداد ۱۳۳۲ در تهران زاده شد. پدرش نوازندهٔ ویولن بود و بدین سبب با موسیقی آشنا شد. او به هنرستان عالی موسیقی راه یافت و نواختن ساز ویولنسل را آغاز نمود.

همایون مدتی نیز نواختن ساز فرنچ هورن (کُر) را نزد مرتضی حنانه فرا گرفت. از جمله استادان او می‌توان به: زاون مورکوریان، میشل خوتسیف، هوشنگ سنجری، و محمد پورتراب اشاره کرد.

همایون خسروی در سن ۱۴ سالگی به ارکستر بزرگ رادیو به رهبری ایرج گلسرخی و فریدون شهبازیان دعوت شد. پس از آن، همکاری خود را با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فرهاد مشکات آغاز نمود. وی دوره‌های تخصصی نوازندگی ویولنسل را با بورسیه وزارت فرهنگ و هنر، در کشورهای آلمان و اتریش سپری کرد.

همایون خسروی پس از آغاز جنگ ایران و عراق برای آشنایی با بازارهای موسیقی بین‌المللی ایران را ترک کرد و به آمریکا مهاجرت نمود. وی همچنین به عنوان آموزگار ویولنسل، سابقهٔ همکاری با هنرستان موسیقی تهران و هنرستان باغچه‌بان را در کارنامهٔ هنری خود داشت.

کارهای هنری

همکاری با ارکستر سمفونیک تهران، همکاری با ارکستر مجلسی تلویزیون ملی ایران و اجراهای بسیار در جشن هنر شیراز و جشنواره‌های بین‌المللی،همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،تشکیل گروه‌ها کوچک ارکستر زهی در آمریکا، اجرا در بیش از ۱۰۰ کنسرت بین‌المللی همراه با مایکل کراوفورد، تهیه و اجرای برنامهٔ تلویزیونی «ضیافت» در شبکه اندیشه از جمله کارهای هنری همایون خسروی هستند.

درگذشت

همایون خسروی ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به سرطان پانکراس در شهر لس آنجلس درگذشت.


کریم قربانی

کریم قربانی علائی (زادهٔ ۶ مرداد ۱۳۳۶ در تهران)، موسیقی‌دان و از نوازندگان ویولن سل اهل ایران است.

زندگی هنری کریم قربانی

کریم قربانی ۶ مرداد سال ۱۳۳۶ در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۴۸ برای آموختن موسیقی وارد هنرستان عالی موسیقی شد. کریم قربانی ساز ویلنسل را به عنوان ساز تخصصی خود برگزید و از کلاس محمد پورتراب بهره برد. وی در سال ۱۳۵۹ مدرک لیسانس نوازندگی ویلنسل را دریافت کرد. کریم قربانی در سال ۱۳۷۷ موفق به اخذ مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) از وزارت فرهنگ و آموزش عالی شد.”

در ۶ بهمن ۱۳۹۷ در جشن نوزدهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی ایران از «کریم قربانی» با اهداء لوح و تندیس خانه موسیقی، تقدیر شد.


توچلوز (2cellos)

توچِلوز  2Cellos، یک گروه موسیقی کرواتی ویولنسل دو نفره است که لوکا شولیچ و استپان هاوزر خالق آن هستند. این گروه اهل کرواسی در سال ۲۰۱۱ توسط یک کمپانی ضبط آهنگ متولد شد.

گروه توجلوز به‌دلیل اجرای موسیقی‌های معروف یا به اصطلاح کاورکردن در سبک‌های پاپ و راک محبوبیت چشمگیری در میان مردم دارند.
به‌گفته استفان هاورز گروه موسیقی توچلوز به‌دلیل اینکه از دوره اوجش فاصله گرفته در سال ۲۰۱۹ اعضای گروه از یکدیگر جدا شدند و امروز هریک به تنهایی راه خود را ادامه می‌دهند.

این گروه از سال ۲۰۱۱ مشغول فعالیت است و موسیقی‌های بی‌کلام را اجرا می‌کند، و تا کنون چهار آلبوم منتشر کرده‌اند. آن‌ها کار تنظیم موسیقی سازی ترانه‌های شناخته شده پاپ و راک، بعلاوه موسیقی کلاسیک و فیلم ارائه می‌دهند. اجراهای این دو نفر در سطح بین‌المللی می‌باشند و همچنین در چندین مجموعه تلویزیونی آمریکایی شامل گلی و بچلر حضور داشته‌اند.

جدایی دو هنرمند گروه چلوز

در اکتبر سال ۲۰۲۱ استپان هاوزر در جهت افزایش شهرت انفرادی خود تصمیم به جدایی از توچلوز پس از تور جهانی انها در سال ۲۰۲۲ برای همیشه گرفت.


یو-یو ما (Yo Yo Ma)

یو-یو ما Yo-Yo Ma آهنگساز و از نوازندگان ویولن سل بزرگ فرانسوی و یکی از مشاهیر و نوابغ زنده موسیقی در دنیا است.

او در ۷سالگی برای جان اف. کندی، رئیس‌جمهور وقتِ ایالات متحدهٔ آمریکا، ساز نواخت، در مدرسه جولیارد به تحصیل پرداخت، و در ۱۵سالگی در ارکستر سمفونی دانشگاه هاروارد به‌عنوان نوازندهٔ میهمان شرکت کرد. او نهایتاً از همان دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد. یو-یو ما از سال ۲۰۰۶ سفیر صلح سازمان ملل در موضوع جوانان است.

یو-یو ما اصالتی چینی دارد و در خانواده‌ای اهل موسیقی در اکتبر ۱۹۵۵در فرانسه متولد شد. او موسیقی را از ۴ سالگی آغاز کرده است و تاکنون ۹۰ آلبوم منتشر کرده است و موفق به کسب ۱۸ جایزه گرمی شده است که یکی از این جوایز با همکاری کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده کمانچه مشهور ایرانی به‌دست آمده است.

او یکی از تاثیرگذارترین موسیقیدانان حال حاضر است و تاثیر موسیقی او حتی سیاستمداران را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ هر چند برخی از اجراهای او در حضور برخی سیاستمداران بدسابقه دنیا از جمله ریگان انجام شده است.