محبوب ترین سازهای ایرانی

محبوب ترین سازهای ایرانی

اصلی ترین سازهای ایرانی

همه ساز ها طرفدارن خاص خود را دارند اما در این میان بعضی از ساز ها محبوبیت بیشتری در بین مردم و نوازندگان پیدا نموده اند.در این مقاله به محبوب ترین و بهترین سازهای ایرانی اشاره می کنیم:

سنتور

 سنتور یکی از بهترین سازهای ایرانی است که از بهترین سازهای ایرانی نیز محسوب میشود که درون یک جعبه ذوزنقه ای شکل قرار گرفته که روی آن دو ردیف خرک وجود دارد گفته میشود که شکل سنتور برگرفته شده از کشتی است و سیم های آن شباهت زیادی  به تورماهیگیری دارد و صدای آن نیز برگرفته شده از صدای امواج دریاست که با صخره برخورد می کند.

ساز قانون

این ساز نیز مانند سنتور دارای یک جعبه چوبی است. یکی دیگر از تفاوت هایی که ساز قانون با سنتور دارد این است که سنتور با ضربات مضراب تولید صدا میکند ولی قانون به وسیله انگشت سبابه نواخته میشود. این ساز یکی از کهن ترین و اصیل ترین سازهایی است که در موسیقی سنتی ایران وجود دارد و بیانگر گوشه هایی از موسیقی ایران است.

تنبک

تنبک یکی از بهترین سازهای ایرانی است. این ساز پوستی، از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام ‌شکل محسوب می‌شود. تنبک در بسیاری از اجراهای هم نوازی موسیقی سنتی مورد استفاده قرار میگیرد و همیشه بهترین همراه برای گروه ها و ارکسترهای موسیقی بوده است.

 نی

نی بعنوان یکی دیگراز سازهایی است که قدمت بسیار زیادی به بلندای تاریخ بشریت دارد. نی یک نمونه از سازهای بادی است که با دمیدن نفس به درون آن و باز و بسته شدن سوراخ های روی آن صدای دلنشینی از آن تولید میشود.

در ادبیات فارسی نوازنده نی همواره موردتوجه شعرای کلاسیک ایرانی بوده است. ساز نی از گیاهی بنام نی تولید میشود که این گیاه نسبت به شرایط اقلیمی و خاک نقاط مختلف کره زمین گونه های مختلفی دارد.

تار

تار یکی از سازهای زهی و اصیل ایرانی است که جز بهترین سازهای ایرانی محسوب می شود که  برای نواختن آن از زخمه استفاده میکند. این ساز علاوه بر ایران در کشورهای خاورمیانهه نیز مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آنها میتوان به تاجیکستان، ارمنستان، گرجستان و قفقاز نیز اشاره کرد.

 تار به عنوان ساز ملی ایرانیان شناخته شده است زیرا که این ساز ساخته و پرداخته شده از ذوق ایرانی است و منحنی و قوس هایی که در ساخت این نوع ساز بکار گرفته شده در نقاشی و مینیاتور ایرانیان دیده میشود.

سه تار

سه‌تار پیشتر هم‌خانواده با سازهایی چون دوتار و تنبور بوده‌است و امروزه به تار بسیار نزدیک‌تر است. در موسیقی دستگاهی ایران استفاده از سه‌تار بسیار رواج دارد؛ گرچه بیشتر برای تک‌نوازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساز برای هر دستگاه کوک ویژه‌ای دارد ولی فاصلهٔ چهارم یا پنجم پایین رونده معمولاً بین سیم‌های اول و دوم ثابت است.

دف

دَف، یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند. این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است.