روش صحیح دف نوازی

روش صحیح دف نوازی

دست گرفتن دف یکی از نکات ابتدایی در شروع دف نوازی است که بسیاری از هنرجویان آن را جدی نمی‌گیرند و این بخش از آموزش های خود را اتفاقا مهم ترین قسمت آن نیز هست سرسری رد می‌کنند.

اگر شما هم یکی از طرفداران ساز دف باشید حتما اساتید و نوازندگان بزرگ این ساز مثل بیژن کامکار را می‌شناسید. اما تا به حال فکر کرده اید که چه چیزی نوازندگی این افراد را از سایر نوازندگان دف متمایز می‌کند؟ چرا یک ریتم ساده توسط یک نوازنده فوق العاده جذاب وخیره کننده و توسط دیگری معمولی است؟ شاید دور از انتظار به نظر برسد اما شیوه دست گرفتن دف یکی از رموز اصلی نوازندگی بی نقص و جذاب در این ساز است. در واقع دست گرفتن درست به معنای شنیده شدن صدایی حرفه ای و مطلوب است.

روش صحیح دست گرفتن دف چگونه است؟

محل قرارگیری انگشتان

همان طور که گفتیم دف نوازی بدون یادگیری نحوه صحیح دست گرفتن دف امکان پذیر نیست به همین علت تمام آموزش ها باید با این مرحله شروع شوند. اولین نکته در نگه داشتن ساز این است که موقع نشستن نباید به پشتی صندلی تکیه دهید و در حالی که کمر خود را صاف نگه داشته اید باید کمی از پشتی فاصله بگیرید. سپس ساز را با دو دست نگه داشته و مطمئن شوید که وزن آن به طور یکسان بین هر دو دست تقسیم شده است.

اگر راست دست هستید قسمت شصتی را با دست چپ نگه دارید و اگر چپ دست هستید باید برعکس عمل کنید یعنی شصتی را با دست راست خود بگیرید. برای گرفتن شصتی ساز، باید شصت دست خود را در قسمت فرورفتگی ساز وارد کنید و سپس انگشت اشاره را تا بند دوم به سمت بیرونی ساز خم می‌کنید اما دقت داشته باشید که انگشت نباید با ساز تماس داشته باشد.

شست دست مقابل باید در قسمت میانی کمانه قرار گیرد، در واقع باید کمانه را به سه قسمت تقسیم و انگشت شست را در وسط آن قرار دهید.

روش صحیح نشستن در نوازندگی دف

بعد از اینکه خوب دست گرفتن دف را یاد گرفتیم نوبت به بررسی نحوه صحیح نشستن برای دف نوازی می‌باشد. همان طور که اشاره کردیم موقع نشستن نباید پشت خود را به پشتی صندلی بچسبانیم و همچنین باید کمر خود را کاملا صاف و بدون هیچ خمیدگی نگه داریم.

ساز دف باید به گونه ای نگه داشته شود که تا حدی به سمت خودمان متمایل شود. همچنین دست باید صاف باشد و مهم تر از همه اینکه در قسمت مچ دست هیچ نوع شکستگی به وجود نیاید. ارتفاع نگه داری ساز نسبت به بدن نه باید خیلی بالا و نه خیلی پایین باشد. بهتر است موقع نگه داشتن قسمت بالایی ساز تا اوسط صورت بالا بیاید اما نه آن قدر بالا که جلوی دید نوازنده موقع نواختن و تکان خوردن ساز گرفته شود.

فاصله ی ساز از بدن نیز نباید خیلی کم یا زیاد باشد. ساز باید در فاصله ای مناسب و کمی نزدیک به بدن در حالت مایل در دست گرفته شود.

 
سخن پایانی

تمام این تکنیک ها و نکات گفته شده با تمرین و تکرار و همچنین تماشای ویدئوی نوازندگان بزرگ در ذهن شما جا می‌افتد اما همواره این نکته را به یاد داشته باشید که این آموزش ها مهم ترین و ابتدایی ترین نکات در یادگیری دف نوازی است و به همین دلیل برای یادگیری صحیح این مهارت ها و همچنین شکل گیری عادت های درست نوازندگی شما نیاز دارد تا تحت نظر یک استاد حاذق و با تجربه قرار بگیرید.