چگونه از ساز موسیقی خود نگهداری کنیم؟

چگونه از ساز موسیقی خود نگهداری کنیم؟

چگونه از ساز موسیقی خود مراقبت کنیم؟ این سوالی است که اکثر نوازنده ها با آن مواجه می شوند.به دلیل تغییرات آب و هوایی و جابجایی زیاد ساز نیاز است برای سلامت ساز و استفاده طولانی مدت نکاتی را رعایت کنیم که در این مقاله به نکاتی که برای مراقبت از ساز است می پردازیم.

 ساز را در مکان های مرطوب قرار ندهید

 آب همواره بیشترین تاثیر را بر مواد آلی می گذارد. ساختار کلی ساز هم از چوب تشکیل شده. وجود رطوبت در دراز مدت می تواند باعث اختلال در اجزای ساز شود.

بهتر است تا ساز خود را از محل های تولید رطوبت دور نگهدارید. کولر آبی دشمن سرسخت ساز شماست، هیچگاه ساز خود را در معرض جریان هوای کولرهای آبی رها نکنید. مراقب باشید ساز شما خیس نشود. حتماً از بسته های سیلیکاژل (نم گیر) برای کاور ساز خود استفاده کنید.

 نگهداری از سازساز را به صورت عمودی آویزان کنید

گرانیگاه ساز در حالت عمودی، موجب خنثی شدن نیروی جاذبه می گردد. این امر باعث می گردد فشاری بر ساز وارد نگردد. همچنین باید یادآوری کنیم که بهترین مکان نگهداری از ساز جعبه مخصوص سازتان است.

از ساز خود در برابر تغییرات دمایی حفاظت کنید

فرض کنید در سرمای هوا ساز خود را میخواهید از صندوق عقب ماشین به داخل بیاورید. بگردید و خنک ترین مکان خانه را بیابید و آن را در آنجا بگذارید تا فرصت هم دما شدن تدریجی با دمای کلی منزل را داشته باشد. اگر مستقیم آنرا کنار وسایل گرما ساز بگذارید، به دلیل انقباض و انبساط آنی ممکن است صفحه ساز ترک بخورد یا دسته آن تاب دار شود.

به هیچ وجه از تمیز کننده های شیمیایی استفاده نکنید

مراقبت از سازبرای تمیز کردن ساز خود، از یک دستمال نرم و خشک و بدون پرز استفاده کنید. در صورت لکه دار بودن ساز، نهایتا دستمال را کمی مرطوب کنید. به هیچ عنوان دستمال خیس نباشد.

 ساز خود را روی بقیه وسایل بگذارید

هیچ فشاری نباید به ساز وارد شود، حتی وقتی در جعبه خود قرار دارد. آنرا مغرورانه در بالای همه وسایل بگذارید و حتما بررسی کنید تا در جای خود چفت باشد که در حین جابجایی با تکان های شدید، ضربه نخورد.

 در صورت عدم استفاده طولانی، کوک ساز را خالی کنید

گاه پیش می آید که مثلا چند ماه نمی توانید سراغ سازتان بروید. قبل از آن می بایست کوک ساز را خالی کنید. اگر از ساز مدتی استفاده نکنید صدای آن میخوابد پس حتما چند وقت یک بار با ساز بنوازید. این امر از چنگ شدن دسته ساز شما جلوگیری می کند.

 ساز خود را دور از تابش نور خورشید نگهدارید

نور خورشید و کلا هر چیزی که باعث ایجاد حرارت در بدنه ساز می شود، به مرور موجب آسیب دیدن ساز می گردد.

سازهای بادینکات بهداشتی را رعایت کنید

هیچ وقت با دست کثیف (خصوصا چرب) سازتان را دست نگیرید.در مورد سازهای بادی هم بهداشت دهان و دندان را حتما رعایت کنید.آلودگی که از این طریق به سازتان منتقل میشود می تواند روی صدادهی ساز اثر منفی بگذارد و در درازمدت به ساز آسیب برساند.