اجزای درام ست

اجزای درام ست

یکی از شناخته شده‌ترین انواع ساز کوبه ای در جهان، درام کیت آکوستیک است. این کیت شامل مجموعه‌ای از طبل‌ها و سنج‌هاست که روی پایه‌ها و اتصالات مختلفی نصب شده و در کنار یکدیگر نواخته می‌شوند.در ادامه به معرفی اجزای درام می پردازیم.

طبل ها:

به اجزای پوسته ای کوبه ای در درام طبل گویند که پوست کشیده شده بر روی آنها از نوعی پلاستیک مخصوص است. مجموعه ی طبل های بکار رفته شده در درام عبارتند از:

طبل بزرگ یا بیس درام (Bass drum or Kick drum):

همانطور که از نامش پیداست بزرگترین طبل موجود در مجموعه ی درام می باشد. که دارای کوک بم می باشد و همچنین وظیفه ی اجرای ضربات قوی را برعهده دارد.

طبل کوچک یا طبل اسنر (اسنر درام) یا ساید درام (Snare drum or Side drum):

روی دو طرف آن پوسته ای از جنس پلاستیک کشیده شده است و پوسته ی زیرین دارای سیم های کشیده شده یا فنری شکل می باشد. ارتفاع آن کم است و هنگامی که با چوب درام بر آن ضربه وارد شود صدای تیز استاکاتو می دهد. وظیفه ی این طبل اجرای ضربات نیمه قوی است.

طبل تُم (Tom-Toms Drum):

سه طبل دیگر تام تام ها هستند. دو تام تامی که بر روی باس درام سوار میشوند و یک تام تام که به وسیله پایه بر روی زمین قرار میگیرد.

سنج ها:

این اجزا از فلزی با آلیاژ بسیار مرغوب تهیه می شوند تا خاصیت صدایی خود را در طول زمان در مقابل ضربات از دست ندهند. حال یک ست درامز در کنار طبل ها انواع گوناگونی از سنج ها را دارا میباشد که به شرح زیر است:

سنج کراش Crash cymbal و سنج راید Ride cymbal:

این دو سنج بطور معمول اندازه ای بین ۴۶ تا ۵۶ سانتی متر دارند و در طراحی شبیه به هم می باشند و ممکن است بصورت crash/ride و یا ride/crash باشند. بزرگترین سنج است که در همه نوع چیدمان ها ثابت است و در بسیاری از ریتم ها از آن استفاده میشود.

 

سنج چینی China cymbal:

گونه ای متفاوتی از سنج کراش است که برای تولید صداهای شفاف تر، روشن و شاداب تر و همچنین صداهای ویژه بکار می رود نام آن برگرفته از نوعی ساز ضربی چینی بنام گونگ می باشد.

سنج اسپلش Splash cymbal:

کوچکترین سنج موجود در درام کیت است که سنج های چینی و اسپلش اصلی ترین اجزای افکت سنج در درام را تشکیل می دهند.

جفت سنج ها Hi-hat:

شامل دو سنج هم اندازه می باشند که بصورت پشت و روی هم قرار گرفته اند که با یک پایه ی لوله ای شکل به پدال مخصوصی متصل می شود و با فشردن این پدال توسط پای درامز این دو جفت سنج به یکدیگر برخورد و تولید صدا می کنند. البته hi-hat را با ضربات چوب درام نیز می نوازند.