آشنایی با اصول آهنگسازی

آشنایی با اصول آهنگسازی

آهنگسازی به فرایند ایجاد یک قطعه جدید موسیقی می‌گویند. آهنگسازی در واقع عمل درک یک قطعه، هنر خلق آن و ایجاد نهایی آن است. یک قطعه‌ی موسیقی در فرم آهنگسازی از طریق نت‌نویسی یا یک رویداد صوتی منفرد بوجود می‌آید.برای شروع موسیقی و آموزش آهنگسازی ، اولین قدم یادگیری تئوری و هارمونی موسیقی است.

افراد هنرجو برای ساختن یک موسیقی، نیاز به یادگیری مهارت تئوری موسیقی و همچنین درک هارمونی دارند. یادگیری ساز پیانو برای شروع آهنگسازی امری ضروری است و بعد از گذراندن دوره های مقدماتی، کار آهنگسازی حرفه ایی تر می شود.

مرحله بعدی برای شروع آهنگسازی، ساخت ملودی و ارکستراسیون است که بخش سخت تری است. در این مقاله دایره زنگی آهنگسازی و مراحل مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهد.

آموزش آهنگسازی

پردازش هایی که توسط یک آهنگساز انجام می شود، می تواند با ایده شکل گیری اولیه یا اتود به یک موسیقی استاندارد تبدیل شود. یک آهنگساز برای ساخت موسیقی باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد که هر کدام از این مراحل باید در چند بخش اجرا شوند.

مشخص کردن گام برای یک آهنگ، تعیین نمودن ملودی اصلی و همچنین ملودی های همراه کننده و اتصال شعر یا ترانه بر روی موسیقی از اصلی ترین وظایفی هستند که آهنگساز برای ساخت آهنگ باید انجام دهد.

در حقیقت می توان گفت برای وارد شدن به دنیای موسیقی و آهنگسازی، آشنایی با علم موسیقی و کسب تجربه در این زمینه امری ضروری است. آهنگسازی بدون داشتن علم تئوری موسیقی، هارمونی و مقدمات ساخت ملودی امکان پذیر نمی باشد.

آموزش تئوری موسیقی برای شروع آهنگسازی

برای شروع آهنگسازی، آشنایی کامل با تئوری موسیقی امری ضروی است. ممکن است فردی که کار آهنگسازی را شروع می کند، نوازنده بسیار خوبی باشد ولی با این وجود برای این که بتواند کار آهنگسازی را به بهترین شکل انجام دهد، باید در مورد مبانی تئوری موسیقی اطلاعات کامل داشته باشد و همچنین بتواند از آنها استفاده کند.

در حقیقت می توان گفت تمام افرادی که در زمینه موسیقی فعالیت می کنند یا آموزش های مربوط به آن را انجام می دهند، مستلزم یادگیری اصول تئوری موسیقی می باشند.

 افراد برای شروع آهنگسازی باید با نوشتن نت های موسیقی، خواندن موسیقی و درک بخش های مختلف یک موسیقی به طور علمی آشنا باشند و دست کم با نواختن یک ساز، تجربه لمس موسیقی را به صورت عملی داشته باشند.

پیانو و سلفژ برای شروع آهنگسازی

پیانو از سازهایی است که یادگیری آن برای شروع آهنگسازی ضروری است. ساز پیانو دسترسی ساده ایی به تمام نت ها دارد و در مقایسه با سایر سازها دامنه صوتی گسترده تری دارد به همین دلیل تاثیر مهمی در یادگیری آهنگسازی دارد. ساز پیانو علاوه بر این که در یادگیری عملی موسیقی کاربرد بسیار زیادی دارد، در آموزش سلفژ، آکورد نوازی و هارمونی، دید بهتری به آهنگساز می دهد.

سلفژ نیز تاثیر قابل توجهی در آهنگسازی دارد و افراد را به صورت تئوری و عملی با مبانی نت خوانی آشنا می کند. لازمه اصلی آهنگسازی خواندن و نوشتن موسیقی است و برای آن از خط مخصوصی استفاده می شود که در بین همه آهنگسازها و موزیسین های دنیا مشترک می باشد. در حقیقت این خط الفبای موسیقی است و افراد برای شروع آهنگسازی باید با سلفژ آشنایی داشته باشند.

چقدر طول می‌کشد تا یک موزیک کامل بسازم؟

وابسته به تلاش و مطالعه‌ای که در ساخت موسیقی، آهنگسازی و تنظیم، میکس و مسترینگ می‌کنید، این بازه زمانی می‌تواند متفاوت باشد. اما اگر روزانه زمانی را به آموزش دیدن، موسیقی گوش دادن و تمرین بگذارید، (حتی هفته‌ای 3-4 روز) طی کمتر از یک سال می‌توانید خود یک موسیقی کامل بسازید.

 خودتان می‌دانید که منابع آموزشی و موسیقی‌ای که به آن گوش می‌کنید، تاثیر زیادی در کمتر یا بیشتر شدن این بازه زمانی دارد.ساخت یک موسیقی کامل از ابتدا تا انتها مراحل مختلفی دارد که هرکدام تخصص جدایی نیاز دارند. مثل تنظیم، طراحی صدا، میکس و مسترینگ. بنابراین بدون توجه به این که چه مقدار زمان می‌برد باید عاشقانه در این مسیر قدم بردارید و اگر اهل این مسیر باشید مطمئنا تا انتهای آن پیش می‌روید.